19-02-2021
د. صفاء عباس عبد العزيز إبراهيم و د. أم هانئ أبو صباح الشيخ الطيب: الكاتب

Abstract

This research deals with employing the skills of the communicator in modern media, as modern means of communication have formed a media with audio-visual content that is attractive and influential in society. Modern means of communication also play an important role in shaping public opinion politically, economically and socially. The research aims to illuminate the way for the communicator in modern media to activate his innovative skills and highlight what’s new in order to rebuild the knowledge and values ​​of society through the useful and good product, taking into account the development of technology and the diversity of means of communication that address the individual and society as a whole. The two researchers used the inductive descriptive approach, reviewing the skills of the communicator in modern media, and then employing their capabilities by addressing the concept of social responsibility theory for the media, individual and social approaches to communication, professional ethics and media honor charters, goal keeper for the communicator in modern media, and the study concluded with the results the following: It has become the duty of the communicator to find a visual means that is quickly understood in proportion to the needs of the community - The use of the skills of the communicator has become a fingerprint and identity that distinguishes every modern means of communication - The use of the skills of the communicator enables the professional aspect to be taken into account in employing the vision, mission and goals of the means of modern Communication - Employing the skills of the communicator has also become an effective method for many activities and types of educational, entertainment and profitable activity

مستخلص البحث

يتناول  هذا البحث  توظيف مهارات القائم بالاتصال  في وسائل الإعلام الحديثة حيث شكلت وسائل الاتصال الحديثة إعلاماً ذا محتوى مرئياً وبصرياً جاذباً ومؤثراً في المجتمع  كما  تلعب وسائل الاتصال  الحديثة  دوراً مهماً في تشكيل الرأي العام  سياسياً واقتصادياً واجتماعياً.  يهدف البحث إلى إنارة الطريق للقائم بالاتصال في وسائل الإعلام الحديثة لتفعيل مهاراته الابتكارية وإبراز الجديد كي يعيد بناء المعرفة والقيم للمجتمع من خلال المنتج المجود والصالح آخذاً في الاعتبار تطور التكنولوجيا وتنوع وسائل الاتصال والتي تخاطب الفرد والمجتمع بأكمله. استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي الاستقرائي مستعرضة موضوع  مهارات القائم بالاتصال  في وسائل الإعلام الحديثة  ثم  توظيف امكانياتهم  وذلك من خلال تناول مفهوم نظرية المسؤولية الاجتماعية  للإعلام، المناهج الفردية والاجتماعية للاتصال، اخلاقيات المهنة ومواثيق الشرف الاعلامي، حراسة البوابة للقائم بالاتصال في الاعلام الحديث، وخلصت الدراسة إلى النتائج  التالية : أصبح من واجب القائم بالاتصال إيجاد وسيلة بصرية سريعة الفهم بما يتناسب مع  حاجة المجتمع - إن توظيف مهارات القائم بالاتصال أصبحت  تمثل بصمة وهوية تميز كل وسيلة اتصال حديثة- إن توظيف مهارات القائم بالاتصال تمكن من مراعاة  الجانب المهني والحرفي في توظيف  الرؤية والرسالة والأهداف لوسائل الاتصال الحديثة -  كما أصبحت توظيف مهارات القائم بالاتصال وسيلة فعالة لكثير من الفعاليات وأنماط النشاط  التعليمية والترفيهية والربحية.

كلمات مفتاحية: القائم بالاتصال، حارس البوابة، نظرية المسئولية الاجتماعية، مهارات القائم بالاتصال.