19-02-2021
حمدان علي البادي: الكاتب

الملخص :

  تعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التي تعتمد على  وصف موضوع الدراسة ودراسة الحقائق الراهنة المتعلقة  بتوظيف الإعلام الرقمي في خدمة البرامج الثقافية على إذاعة سلطنة عمان والعلاقة المتبادلة بينهما  وذلك باستخدام الملاحظة  وتحليل المضمون : من خلال اختيار عدد من البرامج الثقافية لشهر ديسمبر 2019 لإذاعة سلطنة عمان كدراسة حالة وتحليل  العلاقة بين البث التماثلي والبث الرقمي .

وقد وجد الباحث أن أغلب البرامج التي تم رصدها هي برامج مسجلة وبالتالي  تفتقد لواحدة من أهم خصائص الإعلام الرقمي وهي التفاعلية  المباشرة أثناء البث ، وتتواجد الإذاعة في أغلب المنصات الرقمية بحساب واحد في كل منصة ،وهناك ضعف في الاستفادة من المنصات الرقمية وتوظيفها لخدمة البراج الثقافية وتعزيز حضورها بين الجمهور.

لم يتم توظيف # الهشتاج أو الوسم في عدد كبير من البرامج إلى جانب لا يوجد هشتاج موحد بأسم المحطة الإذاعية مما يسهل الوصول للبرامج ، وهناك أكثر من #هشتاج أو وسم لنفس البرنامج كما أنه لم يتم الاستفادة من المنصات الرقمية في خدمة التحرير والإعداد الإذاعي .

 

Employing the digital media to serve the cultural programs in Omani radio stations

By: Hamdan Ali Al Badi

Summary:

This study is considered to be one of the descriptive studies that depend on describing the topic of the study and studying the current facts about employing the digital media in serving the cultural programs at the local Omani radio station and the mutual relationship between them using observation and analyzing the content: via selecting a number of cultural programs broadcasted  on Omani radio on December 2019 as a case study and analyzing the relationship between the digital broadcasting and the analogue broadcasting.

The researcher found out that most of the programs that were included in this study were recorded programs and as such they lack one of the most important features of digital broadcasting which is direct interactivity during the broadcast. In addition, the Omani radio is found in most digital platforms with one account  in each platform, and there is a weakness in benefiting from the digital platforms in serving the cultural programs and enhancing their presence among audience.

The researcher also found out that the hashtag (#) wasn’t employed in too many programs and there was no unified hashtag with the name of the radio station which can help make accessing its programs easier. Moreover, there were more than one hashtag to the same program, and digital platforms weren’t made useful in serving the radio editing and presentation