16-02-2021
أ.د محمد فياض: الكاتب

الملخص

 

     شهد الربع الأخير من القرن العشرين تطورات غير مسبوقة في مجال تكنولوجيا الاتصال، حيث اندمجت تكنولوجيا الحاسبات وتكنولوجيا الأقمار الصناعية مع تكنولوجيا الوسائط الإلكترونية الدقيقة والمتعدّدة، فأفرزت هذه العملية عن ولادة تكنولوجيا حديثة عالية الدّقة ومتطوّرة جداً، ويُعد الإنترنت وخدماته الواسعة وتطبيقاته الذكية إحدى نتائج هذا الاندماج، وعمل على استحداث الاتصال التفاعلي الذي نعيش عصره بكل أسسه ومقوّماته المتكاملة.

    تنطلق مشكلة هذا البحث في الأساس من كون وسائل الإعلام الحديث عملت على تعزيز مبدأ الاتصال الإعلامي الحر المفتوح، حيث تخطت تلك الوسائل حدود العالم من خلال التكنولوجيا الحديثة التي امتازت بالتنوع وشمول المحتوى وتوسيع دائرة التنافس الإعلامي عبر ما تتمتع به من حرية وسهولة النفاذ إلى المعلومة. مثلما أسهمت عملية ظهور هذه الوسائل في تعزيز مفهوم الإعلام الرقمي، الذي أضحى منافساً قوياً للوسائل التقليدية كالتلفاز والراديو والصحافة المطبوعة بل ويتفوق عليها، الأمر الذي جعل العديد من النماذج الاتصالية التقليدية لا تستقيم مع هذه التطورات.

وهدف البحث إلى الوقوف على التفاعلات الحديثة في وسائل وتكنولوجيا الاتصال، فضلاً عن محاولة تقديم نموذج مطوّر لاتصال تفاعلي وتبادلي متعدد الأبعاد، مستندين على المنهج الكيفي التحليلي القائم على قراءة وتحليل الاتجاهات السائدة في وسائل الاتصال الحديثة ومديات التفاعل.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abstract

 

Modern Multidimensional Interactive Communication Technology

 (Vision for a Developed Model)

 

Dr. Mohammed A. Fyadh

Dean of the Faculty of Media- Emirates College of Technology / Abu Dhabi

The last quarter of the twentieth century witnessed unprecedented developments in the field of communication technology. The technology of computers and satellite technology was integrated with the electronic and microelectronic media technology. This process resulted the birth of modern high-tech and sophisticated technology. The Internet, and its smart process worked to develop interactive communication, which we live its era  all its foundations and integrated elements.

The problem of this research stems primarily from the fact that the modern media has promoted the principle of free and open media communication, which has surpassed the boundaries of the world through modern technology, characterized by diversity, content coverage and broadening of media competition through its freedom of access to information. The emergence of these means has also contributed to the promotion of the concept of digital media, which has become a powerful competitor to traditional media such as TV, radio and press and even surpasses them, making many traditional communication models incompatible with these developments.

This research aims to identify the modern interactions in communication means and technology, as well as to attempt to provide an interactive model of interactive and multidimensional communication, based on the analytical qualitative approach based on reading and analyzing trends in modern communication and interaction domains.