16-02-2021
د.فيروز لمطاعي: الكاتب

تبحث هذه الدراسة التطبيقية في مدى تأثير الإعلام الجديد على أساليب الممارسة الاجتماعية عبر رواد بعض مواقع التواصل الاجتماعي؛ لما لها من تأثير على الجمهور، من خلال متغيرين مهمين هما تحديات وإكراهات العولمة، وظروف الإعلام الجديد الذي يختلف عن الإعلام التقليدي، باعتباره يتيح المجال للممارسة لكل شرائح المجتمع وأفراده، وهو ما يؤثر على أساليب الممارسة الاجتماعية في هذه المواقع التي أثرت سلبا على الحياة الاجتماعية للأفراد، وقضت على الروابط الأسرية والاجتماعية والإنسانية.

      إن الحديث عن الإعلام الجديد في حد ذاته يعتبر حديثا شاسعا يحوي جملة من الرهانات، فمسألة الخوض في بحثه تدفعنا للتوقف عند إقبال الجماهير على وسائل الاتصال الرقمي الجديدة، ومدى استفادة الجماهير العربية منها ضمن منطق الإعلام الهادف، الذي يضطلع بالإخبار والتثقيف أو الإصلاح وعلاج المشكلات وقضايا الجماهير الواسعة بتقديم الخدمة الإخبارية المحضة على أسلوبي الترفيه والتوجيه.

     وقد اهتم الإعلام الجديد، من خلال بعض مواقع التواصل الاجتماعي، في إتاحة الفرصة للجماهير بالتفاعل بعضهم مع بعض من جهة، ومع مضامين المؤسسات الإعلامية المختلفة عبر وسائل الاتصال الرقمي الحديثة، ودراسة رد فعل الجماهير على هذه المضامين من خلال دراسة رجع الصدى (Feed back ) من جهة أخرى. وفي ظل هذا الوضع، تبرز أهمية هذا الموضوع الذي نقوم من خلاله بالتركيز على تأثير الإعلام الجديد على أساليب الممارسة الاجتماعية، من خلال دراسة تطبيقية نجريها على بعض رواد مواقع التواصل الاجتماعي بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وباستخدام أداة استمارة الاستبيان.

 

الكلمات المفتاحية: الانترنيت والإعلام الجديد، مواقع التواصل الاجتماعي، وسائل الاتصال الرقمي الحديثة، العولمة.

 

 

 

 

 

Abstract:

          This applied study examines the impact of the new media on social practices through the pioneers of some social networking sites because of their impact on the public through two important variables: the challenges and constraints of globalization and the new media conditions that differ from the traditional media, society and its members, which affects social practices in these sites, which have negatively impacted the social life of individuals and eliminated family, social and humanitarian ties.

                 The discussion of the new media in itself is a vast modernity that contains a series of bets. The question of going into the research leads us to stop when the public is interested in the new means of digital communication and the extent to which the Arab masses benefit from the logic of targeted media that informs, educates, and the issues of mass audiences by providing a purely news service on the modes of entertainment and guidance.

                The new media has been interested in some social networking sites in providing the opportunity for the masses to interact with each other on the one hand, and with the contents of the various media institutions through the means of modern digital communication, and studying the reaction of the masses to these contents through the study of back-back. In light of this situation, the importance of this topic, which we focus on the impact of the new media on the methods of social practice through an applied study conducted by some of the pioneers of social networking sites based on the analytical descriptive method and using the questionnaire tool.

 

Keywords: Internet and new media, Social networking sites, Modern digital media, Globalization