04-04-2021
م.د حسين حسين زيدان م.م هديل علي قاسم: الكاتب

 

Abstract

The present research aims at identifying the degree of influence of the social networks in the value system of the university students, and aims at knowing the differences of statistical significance according to the variables of gender (male and female) and the variable of the study specialization (applied - human). The researcher has built a research base of 25 items divided into four areas (moral, social, aesthetic and economic values). He has five alternatives (always - sometimes - never - rarely ) (4.3.2.1) for the positive and negative paragraphs, and the highest score for the scale (100) and the lowest score (25) and the satisfactory medium is (62.5). The researcher identified the university students as a research society and selected (200) students from universities with applied and human specialization. After applying the measure, the researcher extracted the honesty of the pads through the method of distinguishing the paragraphs and the paragraph relation with the total number. The researcher used the statistical bag (SPSS) The effect of social networks on the value system of university students within the medium range of impact and interaction. The results showed that there were statistically significant differences in the gender variable for university students and for males in the degree of their values ​​affected by sites and networks. The results of the researcher's research are based on a number of recommendations and proposals.

 

 

Keywords (social networks, values, internet, university, university students)

 

 

ملخص

يهدف البحث الحالي الى الكشف عن مستوى تأثير وسائل الإعلام الالكترونية في المنظومة القيميه ، ويهدف إلى تحديد أهم وسيلة إعلامية الكترونيا ذات تأثير في المنظومة القيميه للإفراد في المجتمع ، ومدى تأثير وسائل الإعلام في ترسيخ القيم وفق متغيرا لنوع (ذكور إناث)، وطلع الباحثان على الأدبيات والدراسات السابقة ولتحقيق أهداف البحث فقد قام الباحثان ببناء أداة للبحث الحالي مكونة من (25) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي) قيم المشاركة المجتمعية، قيم الديمقراطية ،قيم الانتماء الوطني ) وله أربع بدائل (دائما- أحيانا- أبدا-غالبا) ولكل بديل وزن معين (4،3،2،1) للفقرات الايجابية والعكس للفقرات السلبية وكانت اعلي درجة للمقياس (100) واقل درجة (25) وبلغ الوسط الفرضي فيبلغ (62.5). وقد حدد الباحثان طلبة الجامعة مجتمع للبحث وتم اختيار (200) طالب وطالبة ، وبعد تطبيق المقياس استخرج الباحثان الصدق للأداة من خلال أسلوبي تميز الفقرات وعلافه الفقرة بالدرجة الكلية، وستخدم الباحثان الحقيبة الإحصائية (SPSS) ، وأظهرت نتائج البحث ان مستوى تأثير وسائل الإعلام الالكترونية في ترسيخ القيم  ضمن مستوى مرتفع من التأثير، وأظهرت النتائج ان المدونات الالكترونية هي أكثر تأثير من بقيت الوسائل الإعلامية كالصحف والالكترونية ومواقع التواصل الاجتماعي ، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متغير النوع (ذكور- إناث) لطلبة الجامعة ولصالح الذكور في درجة تأثر القيم لديهم من خلال تواصلهم وإطلاعهم مع وسائل الإعلام ألالكتروني، ، وفي ضوء النتائج التي لها البحث وضع الباحثان عدد من التوصيات والمقترحات.

كلمات مفتاحيه (وسائل الأعلام الالكترونية ، القيم، الانترنت،الطلبة)