04-04-2021
د . وهيبة بوزيفي: الكاتب

Abstract :

       This research paper aims to study how to employment the digital space which we mean it the Internet and social media as new means of communication and interactive multimedia in crisis communication management . For that we choose to show the experience of Toyota Motor Company in use this space to communicate with its external audiences

and how it managed the crisis which suffered in  end of 2009 and beginning of 2010 .

      Our study concluded that the responsible of crisis communication management at Toyota Company firstly used the website and email to follow the development of the crisis, then offered the opportunity to customers of Toyota for direct dialogue (chat ) , Who also managed to communicate with them through many pages on various social media , especially Face book, Twitter and YouTube.

 

 

 

ملخص البحث :

   تهدف هذه الورقة البحثية إلى إثارة قضية توظيف الفضاء الرقمي و نقصد به شبكة الانترنت و تطبيقاتها الخاصة بالجيل الثاني و المتمثلة في مواقع التواصل الاجتماعي كوسائل اتصال جديدة و تفاعلية فورية متعددة الاستعمالات في عملية اتصال الأزمات ، و ذلك من خلال استعراض تجربة شركة تويوتا للسيارات في اعتمادها على اتصالاتها الرقمية مع جمهورها الخارجي عبر هذا الفضاء و الكيفية التي أدارت بها أزمتها التي تعرضت لها نهاية عام  2009 و بداية 2010 .

  و قد توصلت دراستنا إلى أن إدارة اتصال الازمات على مستوى شركة تويوتا وظفت أولا موقعها الالكتروني لمتابعة تطور الأزمة ، مرورا بالبريد الالكتروني و فتحها المجال للحوار المباشر ( chat ) مع عملائها ، و نهاية بإجراء اتصالاتها الرقمية معهم عبر صفحاتها على مختلف مواقع التواصل الاجتماعي و نخص بالذكر الفايسبوك ، تويتر و اليوتوب .