10-04-2021
د.عبد العزيز الجبوري: الكاتب

 

 

 

The credibility of the news on social media

(YouTube, Facebook, Twitter)

A survey study on the Emirati audience

Dr. Abdul Aziz Khalaf Khalil Al-Jubouri

Emirates College of Technology / Abu Dhabi

Summary

The study of the credibility of the news on social networking sites (Twitter, Facebook, and Twitter) is of great importance at the present time. This is especially significant in light of the intense competition between various media outlets, and the nature of the events that characterize the stage, which imposed a high speed of news coverage that enough time is no longer available in order to verify the accuracy of the news. This has brought about a lack in the ethical standards in the bases of its coverage, as well as the misrepresentation of events on these sites. This study aims at identifying the credibility of news in social media and the factors affecting this credibility from the viewpoint of the public in the United Arab Emirates, given that the credibility of these sites and their news content are today considered among the important determinants that contribute to knowing the attitudes and choices of people.

Key words: (Credibility, social media, influencing factors)

 

الملخص

تعد دراسة مصداقية الاخبار في مواقع التواصل الاجتماعي (تويتر، فيس بوك، تويتر) ، ذات أهمية بالغة في الوقت الراهن ، خاصة في ظل المنافسة الشديدة بين مختلف وسائل الإعلام ، وطبيعة الأحداث التي تميز المرحلة ، اللتان فرضتا سرعة في التغطية الإخبارية لم يعد معها ثمة وقت للتأكد من صحة المعلومات أو دقتها ، مما جعلها تفتقر إلى المعايير الأخلاقية في أسس تغطيتها ، فضلا عن سوء تقديم الأحداث في هذه المواقع ، وجاءت هذه الدراسة للتعرف على مصداقية الأخبار في مواقع التواصل الاجتماعي والعوامل المؤثرة على هذه المصداقية من وجهة نظر الجمهور في دولة الامارات العربية المتحدة ،على اعتبار أن مصداقية هذه المواقع وما تبثه من مضامين إخبارية تعتبر اليوم من بين المحددات المهمة التي تساهم في معرفة اتجاهات الناس واختياراتهم .

الكلمات المفتاحية : (المصداقية، مواقع التواصل الاجتماعي،العوامل المؤثرة)